Skip to main content

Kao mali uvod, mora ponešto da se kaže i o samoj knjizi. Ovo je scenario Andžeja Žulavskog inspirisan ubistvom Stevice Markovića. Film nikada nije snimljen. Sasvim je sigurno da film ne bi naličio scenariju koji je pred nama. Mi, čitaoci, uhvatili smo ideju autora u nekom trenutku kada ona traži svoj oblik. To primećujemo kroz veliki broj dopisivanja i prepravljanja scenarija rukom, preko kucanog teksta. Evo primera nekoliko delova originalnog scenarija, koji se sada čuva u Francuskoj Kinoteci.

Da bismo kompletno preneli/preveli njegov scenario, morali smo da dodamo u prelomu sve tekstualne delove, koje je on rukom dopisivao, kao i sve precrtavanja. To, recimo, izgleda ovako:

Rekao sam da film nikada nije snimljen. Delimično sam vas slagao. Iako zaista nikada nije snimljen film pod ovim naslovom, među naslovima koje potpisuje Žulavski, jedan drugi se još više oslanja na „slučaj Marković“, i to njegov debi na francuskom jeziku: Važno je voleti (L’Important c’est d’aimer, 1975). Film govori o fotografu koji pozajmljuje novac od gangstera da bi finansirao na propast osuđenu postavku Ričarda III, gde glavnu ulogu treba da igra porno-glumica u koju je zaljubljen. Fotograf poznaje gangstere zato što ga unajmljuju da pravi pornografske fotografije, ali i da iza špijun-ogledala fotografiše učesnike orgija, što će potom poslužiti za ucenu.

Prelazimo na koricu. Odmah ću otkriti koricu koja je direktno inspirisala našu. U pitanju je američko izdanja Karua, romana Stiva Tešića. (Uzgred, fenomenalna knjiga u izdanju Narodne biblioteke Užice).

Ideja je bila da se na korici nalazi deo iz scenarija, da se vide rukom dodavane korekcije od strane Žulavskog i da bude dosta crvenila (jer u priči ima dosta krvi).

Ali, to nekako nije išlo, pa smo promenili pravac.

Pošli smo od poljskih filmskih plakata, poznatih i prelepih plakata. Hteli smo da boja korice ima patinu takvih plakata. Recimo ovakvih:

Hteli smo takođe da korica ima dosta krvi. A kada je krv u pitanju, najlepša je dizajnerska krv.

Korica je potom počela da poprima svoj oblik, jedan od mogućih.

Na kraju smo odustali od inicijalne ideje da se delovi scenarija nađu na korici. Nekako je gušilo koricu. Finalna korica izgleda ovako:

Učesnici u radu na ovoj korici:

  • Urednik: Novak Guslov